Author: Nor Fazilah Abd Mohd

3 Jenis Asma Yang Anda Tak Tahu

  Assalamualaikum semua. . Penyakit asma ni, ada 3 jenis. Setiap jenis lain punca dan tahap umur dia. . Jom tengok dan kenalpasti mana satu asma yang berkait dengan kita: . ALLERGIC ASTHMA . Kalau seseorang tu dari keluarga yang ada sejarah asma, biasanya dia akan terkena penyakit asma jenis macam ni. Asma jenis ni sgt sensitif kepada debu dan habuk. Pendek kata, inhaler kena sentiasa ada dalam poket. . OCCUPATIONAL ASTHMA . Asma jenis ni akan develop bila seseorang tu bekerja dalam persekitaran yang penuh dengan allergen, iaitu benda yang boleh menyebabkan asma seperti habuk, debu-debu pembinaan, debu...

Read More

Soalan: Macam Mana Cara Nak Tahu Ekzema?

  CARA KENALPASTI EKZEMA Siapa setuju kalau saya katakan yang ekzema tu sebagai salah satu musuh ketat golongan ibu? Walaupun yang terkena tu anak kita, tapi kita yang si ibu ni pun mesti terasa rimas juga kan..tak sampai hati tengok anak tergaru-garu.. Kalau nak tahu, ekzema ni sebenarnya agak berbeza dengan penyakit kulit lain. Ada cara nak kenalpasti ekzema tu. Kat bawah ni saya tuliskan beberapa tanda-tanda ekzema. Radang pada sesetengah bahagian kulit Bengkak, gatal, serta ruam merah. Tapi kadang-kadang nampak macam kesan melecur Ada juga yang lebih teruk, kulit yang seperti melecur tu boleh jadi berair. Rasanya macam...

Read More

Fakta Tentang Asma Yang Anda Tak Tahu

  #FAKTA ASMA – NO. 3 DAN 6 YANG BARU KAMI TAHU Bila dah makin ramai yang terkena penyakit asma ni, tercetus persoalan kat dalam minda kami: Penyakit asma ni normal ke dalam masyarakat kita? Then kami terjumpa info pasal asma. Agak mengejutkan juga. Dalam setiap 14 orang, seorang daripadanya kurang bernasib baik, ada penyakit asma. Kalau kat negara US, 24 juta rakyat mereka menghidap asma. Hampir sama banyak dengan jumlah rakyat Malaysia Nak tahu penyakit kanak-kanak yang paling popular? ASMA lah, apa lagi. Sebab utama kanak-kanak tak datang sekolah? ASMA juga. Antara kanak-kanak lelaki dan perempuan, kanak2 lelaki...

Read More

Soalan: Bagaimana Nak Elakkan Allergen Berada Dalam Rumah?

Hi semua. Selamat pagi dan moga-moga Puan-puan semua sihat belaka. Ok, semalam saya ada janji nak kongsi tips kan? Orait. Tips yg saya nak kongsi tu pasal cara-cara atau PANDUAN TEPAT bagaimana nak elakkan allergen berada dalam rumah. Ehh..sekejap sekejappp…allergen tu apa? Allergen tu dalam bahasa mudah dia, perkara atau benda yang boleh mendatangkan alahan dan asma. Dengan kata lain, allergen ni TAK BOLEH ADA DALAM RUMAH org yang ada asma. Boleh baca dan share tips2 kat bawah ni ye: Basuh semua cadar, selimut dan sarung bantal dengan air panas setiap minggu Kalau boleh, elakkan guna permaidani di rumah...

Read More

Soalan: Bagaimana Mahu Mengenalpasti Tahap Semput Anak?

  Soalan: Bagaimana mahu mengenalpasti tahap semput (asma) anak? Jawapan: Ok, semput ni ada 4 tahap semuanya. Makin tinggi tahap dia, makin kronik dan bahaya lah kiranya. Baca info di bawah dan kenalpasti kat mana tahap semput anak kita. Jangan risau, senang je nak faham. Bila dah tahu, barulah kita boleh ambil tindakan sewajarnya. TAHAP #1 (mild intermittent asthma) ⚪Symptom tak sampai 2 kali seminggu ⚪Tiada masalah lain di antara semput ⚪Kalau semput datang menyerang pun, cuma sekejap sahaja ⚪Bila waktu malam, tanda-tanda semput muncul tak sampai 2 kali dalam sebulan TAHAP #2 (mild persistent asthma) ⚪Tanda-tanda semput datang...

Read More